Etsi vuokrattavia toimitiloja Suomesta

Toimistoty  liikunta

Vinkki toimistotyöntekijöille: liiku ainakin tunti päivässä

20
loka
2016
Iina Pyykkö
Toimistotyöntekijöiden tulisi harrastaa fyysista liikuntaa ainakin tunti päivässä välttääkseen istumatyön haitat, osoittaa brittiläisen lääketieteellisen tutkimuslaitoksen The Lancetin tekemä tutkimus.

Brittiläisen tutkimuksen tulokst ovat hälyttäviä ja osoittavat, miten suuri merkitys liikunnalla on terveydelle, erityisesti istumatyötä tekeville. Välttääkseen istumatyön monet terveyshaitat, toimistotyöntekijöiden tulisi liikkua ainakina tunti päivässä.

Tutkimustulokset osoittavat, että terveysongelmat ovat selkeästi yleisempiä työntekijöiden keskuudessa, jotka tekevät kahdeksan tai yli kahdeksantunnin työpäiviä istuen verrattuna työntekijöihin, jotka työpäivän aikana istuvat enintään neljä tuntia.

"Tavallinen hyötyliikunta on tarpeeksi. Työntekijöiden ei tarvitse pitää tunnin Zumba taukoja toimistossa. Lyhyetkin kävelylentkit aamulla ja iltapäivällä toimiston käytävillä, lounastauolla ulkona ja illalla illallisen jälkeen tuo jo liikunnan hyödyt esiin. Kunhan liikut päivän aikana tunnin, ei ole välilä milloin ja miten liikut", kertoo Ulf Eklund, norjalaisen urheiluakatemian professori ja hyötyliikunnan puolestapuhuja.

 

Aktiivisuus on avain

Tutkimus perustuu laajaan otokseen. Kansainvälinen tutkijaryhmä seurasi yli miljoonaa toimistotyöntekijää aina kahdesta kahdeksaantoista vuoteen. Tutkimustulosten mukaan työntekijöillä, jotka tekevät istumatyötä kahdeksan tai yli kahdeksantuntia päivässä ilman liikuntaa, on 9.9 % suurempi riski sairastua, kun sama luku on 6.8 % niillä, jotka liikkuvat ainakin tunnin päivässä.

"Jos työ vaatii pääteen äärellä istumista, on työpäivän aikana liikuttava pitäen taukoja", huomauttaa Ulf Ekelund.

 

"Monet ajavat kotoa työpaikalle ja istuvat työpöydän ääressä koko työpäivän. Niiden, jotka tunnistavat itsensä tästä kuvauksesta, tulisi huomioida jokapäiväisen liikunnan tärkeys. Oli liikunta sitten kävelylenkit lounastauollla, aamulenkki tai pyöräily töihin, se on erittäin tärkeää hyvinvoinnin ja terveyden kannalta. Tunti fyysista urheilua - tai ainakin hyötyliikuuntaa - joka päivä vähentää huomattavasti riskiä sairastua ja kuolla ennenaikaisesti", toteaa Ulf Ekelund.

 

Elintapasairaudet

Viime vuosien aikana julkaistut monet kansainväliset tutkimukset tukevat tutkimustuloksia. Istumatyö yhdistettynä liikkumattomuuteen vaikuttaa aineenvaihduntaan ja lisää verisuonitautien riskiä. Huono yleiskunto ja lihasheikkous aiheuttaa riskiä sairastua elintapasairauksiin kuten diabeettekseen. Tästä syystä toimistotyöntekijöiden on erityisen tärkeää pitää huolta yleiskunnosta.

Toimistotyöntekijöiden tulisi nousta työpöydänäärestä päivittäin ja liikkua mahdollisimman usein. Kuva: Matt Marsh.

 

Maailman terveysjärjestön suositusten mukaan aikuisen tulisi liikkua puoli tuntia päivässä. Tämä on kuitenkin liian vähän The Lancetin tekemän tutkimuksen mukaan, jonka otos kattaa yli 16 eri maata.

Liikunnan määrä päivittäin tulisi olla suurempi, jotta riski sairastua ennenaikaisesti vähenee. Esimerkiksi 5.6 kilometrin juoksu lenkki tai 16 km pyöräilylenkki päivittäin on jo tarpeeksi parantamaan yleiskuntoa ja vähentämään istumatyön haittoja terveydelle.

 

Lyhyt tauko joka tunti

Ulf Ekelund painottaa, että toimistotyöntekijöiden tulisi ottaa tutkimustulokset vakavasti ja lisätä hyötyliikuntaa päivittäisiin rutiineihin.

"Toimistotyöntekijöiden tulisi jaloitella tasaisin väliajoin ja liikkua niin paljon kuin mahdollista työpäivän aikana."

"Jos työ vaatii monen tunnin paikallaan työskentelyä, työntekijöiden tulisi itse huolehtia siitä, että he liikkuvat säännöllisesti työpäivän aikana. Jo viiden minuutin jaloittelu tunneittain kannattaa", suosittelee Ulf Ekelund.

 

Lue lisää täältä:

Press Releass: The Lancetin tekemä tutkimus

The Guardian: Office workers on feet standing fours hours day study health

Katso myös:

Step Mania -sovellus


<< Katso kaikki uutiset