Verkostoidu ja kehity - opi hyödyntämään verkostoasi

Verkostoidu ja kehity - opi hyödyntämään verkostoasi

05
loka
2017
Iina Pyykkö
Tärkeintä ei ole kerätä mahdollisimman laaja verkosto, vaan oppia hyödyntämään verkostoja tehokkaasti. Älä vain kerää verkostoja, vaan ole aktiivnen ja tutustu verkostosi jäseniin, joilta voit pyytää neuvoja ja apua tarvittaessa.
05
loka
2017
Iina Pyykkö

Sosiaalinen media on tehnyt verkostojen keräämisestä helppoa. LinkedIn, Facebook, Instagram ja Snapchat tuo ihmisiä yhteen kaikkialla ja on tehnyt verkostoitumisesta helpompaa kuin koskaan. Kaikki tutut ja tuntemattomat ovat yhden klikkauksen päässä. 

Ihmiset verkostoituvat sosiaalisessa mediassa nopeammin kuin koskaan, mutta monetkaan eivät tee sitä strategisesti ja päämäärähakuisesti, toteaa tanskalainen verkostoitumisen asiantuntija Carina Heckscher. Heckscher julkaisi juuri Tanskassa esikoisteoksensa verkostoitumisesta. 

"Jopa 9 kymmenestä asiakkaastani kertovat, ettei verkostoituminen ole heille tai että he eivät osaa sitä. He eivät näe Facebookia tai LinkedIniä ensisijaisesti verkostoitumiskanavina, joita voi käyttää systemaattisesti tehokkaaseen verkostoitumiseen."

"Valitettavasti ihmiset eivät huomaa verkostoidu strategisesti yli sektorirajojen tai käytä verkostoja aktiivisesti, päämäärähakuisesti. Tästä syystä olen lanseeraanut konseptin "arvo verkostot" - joka kattaa ja yhdistää kaikki verkostoitumiskanavat - ja joka on kirjani yksi keskeinen konsepti", kertoo Heckscher. 

 

Uskalla kysyä

Heckscherin kirja puhuu tehokkaiden verkostojen luomisesta, ylläpitämisestä ja hyödyntämisestä. Kirja toimii paitsi oppaana kaikille mutta sitä voivat hyödyntää myös toimitusjohtajat, konsultit ja opettajat, joille kirja tarjoaa apua mentoroinnissa. 

"Suurin haaste on ymmärtää ja määritellä mihin verkostoa tarvitsee ja haluaa käyttää. Mikä on päämäärä, jonka haluaa saavuttaa verkostoitumisella: haluaako syventää ammattiosaamistasi, etsiä uusia yhteistyökumppaneita, töitä tai erilaisia vaihtoehtoja edetä uralla - mikä vain on mahdollista!", sanoo Heckscher. 

"Kaikista tärkeintä on olla aktiivinen ja näkyvä omissa verkostoissa, osaltaa itse osallistua keskusteluun ja toisaalta uskaltaa pyytää neuvoja muilta jäseniltä. Aktiivisuus eri verkostoissa vie eteenpäin tavoitteissa." 

"Usein kaikista parhaimmat neuvot tai avun saa toisen tai kolmanneen asteen tutuilta. Kaikista läheisimmät ihmiset verkostossa ovat usein liian lähellä niin, etteivät osaa katsoa tilanteita puolueettomasti ja toisaalta me emme välttämättä uskalla sanoa ääneen kaikista läheisimmillemme ongelmistamme", pohtii Heckscher. 

 

Sunniteltu onnenpotku

Heckscher, 39 vuotias ammattivalokuuvaja on toiminut vuodesta 2011 konsulttina ja luennoijana, joka auttaa yrityksiä, yrittäjiä ja organisaatioita tehostamaan verkostoitumistaitojaan ja hyödyntämään verkostoja tehokkaasti. 

"Aloitin verkostoitumisen 18-vuotiaana Rotari-klubissa ja 6 vuotta sitten pidin ensimmäisen oman luentoni aiheesta yritysfoorumissa Tanskassa. Siitä asti olen konsultoinut yrityksiä ja yrittänyt opettaa mitä kutsun "suunnitelluksi onnenpotkuksi" eli toisin sanoen strategista verkostoitumista, jota olen itse tehnyt kaikkialla ja kaiken aikaa nuoresta pitäen", toteaa tanskan yksi tämän päivän suosituin verkostoitumiskonsultti. 

"Yleisesti ottaen tanskalaiset eivät mielellään avaudu tuntemattomille tai kysy apua tai neuvoa muilta. Tästä syystä tärkein viestini ja oppini on opettaa kuulijoitani avautumaan ja olemaan aktiivisia niissä verkostoissa, joihin he kuuluvat, vain siten että he voivat tarvittaessa pyytää neuvoa tai apua."

"Mitä paremmin tunnemme ihmiset ja mitä vahvemmat siteet meillä on toisiin, sitä helpompi meidän on lähestyä muita ja pyytää tukea tarvittaessa. Sitä suuremmalla todennäköisyydella myös saamme apua sitä kysyttäessä", toteaa Heckscher. 

 

Katso tulevaisuuteen

Tanskassa Facebookilla on yli 3,5 miljoonaa käyttäjää, mutta vain 2,3 miljoonaa tanskalaisista käyttävät LinkedIniä, joka on Facebookia hieman virallisempi verkostoitumisalusta. 

Heckscher huomauttaa, että meillä on kaikki mahdollisuudet hyödyntää paljon tehokkaammin erilaisia alustoja ja foorumeja verkostoitumiseen. Arvoverkostot kasvatat kun aktiivisesti käytämme niitä päämääriemme saavuttamiseen.

"Useim emme huomaa ajatella verkostoja aktiviisina, verkostot sekä tarjoavat että ottavat. Niitä tulisi hyödyntää strategisesti - mieti mitä voit tarjota verkostoille ja toisaalta mitä ne tarjoavat sinulle. Näin käytät verkostoja ammattimaisesti."

"Parhaimmillaan verkostot inspiroivat työssä ja auttavat uran vaikeissa valinnoisa. Verkostoista saa takaisin yhtä paljon takaisin kuin mitä niille antaa. Meidän tulee sis muistaa olla aktiivisia osallistujia ja tutustua verkostoidemme muihin jäseniin, jotta saamme parhaimman hyödyn näistä 'aikuisten leikkikentistä", toteaa Heckscher.

 

 

Jäsenyytemme
  • MatchOffice yhteistyölogo
  • MatchOffice yhteistyölogo