Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) on tämän hetken ylivoimaisesti tärkein ja käytetyin markkinointi- ja myyntiväline. Optimoinnissa on kyse relevantin ja hyvän sisällön luomisesta yrityksen verkkosivuille.
Kotisivun SEO-optimoinnin avulla yritys voi päästä kärkisijoille Googlessa ja muissa hakukoneissa, mikä lisää yrityksen näkyvyyttä potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.
Lyhyesti, optimoinnissa on kyse suhteen luomisesta niihin, jotka etsivät yrityksesi tarjoamia palveluita netistä, mutta eivät tunne yritystästi entuudestaan. Luonnollisesti optimoinnin avulla myös vanhat asiakkaat löytävät yrityksesi helpommin internetistä.
Googlen tekemät tutkimukset osoittavat, että hakiessaan tiettyä tuotetta tai palvelua hakukoneella, ihmiset avaavat aina ensimmäiset tulokset. Tutkimusten mukaan kolme ensinmäistä hakutulosta tavoittavat jopa 55% prosenttia kaikista kilkkauksista. Tämä vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka hyvä yrityksesi myynti on verkossa ja kuinka hyvin tuotteesi tunnetaan.
MatchOffice on jo vuosia työskennellyt SEO-optimoinnin maksimoimiseksi. Olemme ohessa listanneet muutamia vinkkejä, miten yritys voi luoda tehokkaat ja vaikuttavat SEO-tekstit.
SEO-optimoinnista puhuttaessa tarkoitetaan useita eri nettisivujen ulottuvuuksia kuten hakusanoja, linkkejä, sisältöä ja paljon muuta. Kaikki vaikuttavat SEO-optimointiin, ja hyvä SEO vaatiikin aikaa, sillä Google-haussa korkealle sijoittuminen ei tapahdu hetkessä.
Aloittaessa työstämään SEO-tekstejä, on olennaista, että kotisivujen asiasisältö on relevanttia ja tarkoituksenmukaista. Google ja muut hakukoneet nimittäin tarkastavat sivujen sisältöä, ja tämä ratkaisee kuinka korkealle sivu ‘rankataan’ Googlen haussa.
Sisällön työstämisessä on tärkeää, että keskittyy löytämään oikeat hakusanat – toisin sanoen ne avainsanat, joita yrityksen asiakkaat tyypillisesti käyttävät tuotetta tai palvelua hakiessa. Tulee asettua asiakkaan asemaan ja pohtia, miksi he mahdollisesti kutsuvat sitä, mitä yritys tarjoaa.
Useampi hakusana on parempi kuin yksi, koska kilpailu on kovaa.
Suosittelemme priorisoimaan jokaisessa tekstissä hakusanoja:
• Keskeisin hakusana tulee sisällyttää otsikkoon ja sen tulee esiintyä leipätekstissä mieluusti useamman kerran
• Toiseksi tärkein hakusana tulee sisällyttää alaotsikkoon
• Kolmanneksi tärkeimmän hakusanan tulee esiintyä leipätekstiissä useamman kerran
Hakusanoja, jotka ovat yrityksen kannalta relevantteja, voi etsiä useasta eri palvelusta. Esimerkiksi Adwords:n kautta selviää, kuinka usein hakusanoja käytetään hauissa:
Kun on löytänyt keskeisimmät hakusanat, tulee miettiä minkälaisen sisällön käyttäjät kokevat merkitykselliseksi ja kiinnostavaksi. Luo sisältöä, jolla on selvä tarkoitus ja joka eroaa muilla nettisivuilla julkaistuista teksteistä. Alkaessa laatia SEO-tekstejä, suosittelemme käymään läpi seuraavan listan: