Uusi kestävyyskartoitussovellus: Kuinka kestäviä ovat toimistohuonekalut?

Uusi kestävyyskartoitussovellus: Kuinka kestäviä ovat toimistohuonekalut?

07
joulu
2017
Iina Pyykkö
Ympäristöystävällisyys ja kestävyyskriteerit ovat määrittäneet jo pitkään tuotekehitystä ja -tuotantoa. Nyt Kinnarps on julkaisut markkinoiden ensimmäisen arviointiindeksin, joka kertoo kuinka kestäviä toimistohuonekalut ovat.
07
joulu
2017
Iina Pyykkö

Kestävyys, ympäristöystävällisyys ja eettisyys ovat nykyään arvoja, joita vaaditaan kaikilta tuotteilta ja tuotevalmistajilta. Erityisesti suunnittelu- ja tuotekehittelymaailmassa eettisyys ja kestävyys ovat painotettuja arvoja. 

Yhä useammat yritykset sekä julkiset ja yksityiset yhdistykset ja organisaatiot kiinnittävät niin ikään yhä tarkempaa huomiota siihen, että työympäristön suunnittelussa ja hankinnoissa on tehty kestäviä valintoja ja kuinka kestäviä toimiston huonekalut ovat - monet sanovat ei ympäristölle haitallisille aineille, materiaaleille ja kemikaaleille, sekä vaativat erinomaista käyttömukavuutta työvälineiltä ja huonekaluilta. 

Viime syksynä ruotsalainen huonekaluvalmistaja Kinnarps julkaisi uuden arivointi-indeksin, 'The Better Effect Index', joka mittaa huonekalujen kestävyyttä. Kokonaisvaltainen ja tarkka indeksi arvioi Kinnarpsin huonekaluja kuuden eri osa-alueen mukaan. 

Sovellus arvioi kaikki Kinnarpsin tuotteet ja näin antaa ensikäden tietoa kuluttajille Kinnarpsin tuotteiden kestävyydestä ja eettisyydestä. Kinnarp tuo kuluttajien tietoa tuotteiden 1. Raakamateriaaleista ja niiden alkuperästä; 2. Ympäristöystävällisyydestä; 3. Materiaalien puhtaudesta; 4. Sosiaalisesta kestävyydestä; 5. Kierrätyssyklistä; ja 6. Ergonomisuudesta.

 

Kokonaisvaltainen arvio

"Tulevaisuuden asiakkaat ja erityisesti tulevaisuuden päättäjät vaativat yhä kestävämpiä tuotteita joiden ekologisuus on varmistettu ja dokumentoitu, jotta he voivat tehdä kestäviä ja ympäristöystävällisiä valintoja", sanoo Rose-Maria Poll, Kinnarpsin Markkinointi päällikkö Tanskasta. 

"The Better Effect Index-sovellus varmistaa asiakkaillemme, että kaikki tuotteemme todella ovat ekologisa, kestäviä ja ympäristöystävällisiä sekä eettisiä. 

 

 

Kinnarpsin uusi tuotesovellus tarjoaa kokonaisvaltaisen arvion kaikista tekijöistä, jotka vaikuttavat tuotteiden ja toimistohuonekalujen ekologisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. 

Kaiken takana on asiakkaiden kasvavat vaatimukset kestävyydestä sekä YK:n kestyvyystavoitteet, jotka asettavat tavoitteita kaikille ja kaikilla sektoreilla. Pohjautuen YK:n kestävyystavoitteisiin ja eri arkkitehtien, sisustussuunnittelijoiden sekä asiakkaiden ja kuluttajien mielipiteisiin, Kinnarpsin kestävyys indeksi tuo kestävyysajattelun vahvemmin myös toimistosunnitteluun ja -huoonekaluihin.

 

Täysi läpinäkyvyys

"Kestävyys on aina ollut Kinnarpsin keskeisiä arvoja yrityksen perustamisesta lähtien vuodesta 1942. Uusi sovellus on siis luonteve jatke sille, mitä olemme tehneet jo vuosikymmeniä."

"Huomasimme, ettei alalla ollut luotettavaa arviointityökalua, joka toisi tiedon tuotteiden ympäristöystävällisyydestä ja olisi läpinäkyvä sekä kaikkien käytettävissä", jatkaa Rose-Maria Poll. 

 

 

Kinnarpsin tuotearviointisovellus arvioi tuotteet kuuden muuttujan mukaan, joka on vielä jaettu yhteensä 17 eri pienempää osatekijään, joiden perusteella tuotteet rankataan. Korkein pistemäärä, kullakin kuudella muuttujalla on 3 pistettä ja kunkin muuttujan pistemäärä riippuu osatekijöille annetuista pistemäärästä. Korkein mahdollinen pistemäärä on siis kolme pistettä ja kokonaispistemäärä on muuttujen pisteiden keskiarvo. 

Päämääränä on, että muutaman vuoden kuluttua Kinnarpsin kaikilla tuotteilla on arvio niiden ympäristöystävällisyydestä ja että kuluttajien käytettävissä on laaja tietopankki tuotteiden ekologisuudesta. 

 

Yhteiset ympäristöstandardit

Kinnarps on sitoutunut yhä parantamaan tuotteidensa ekologisuutta ja tuomaan markkinoille läpinäkyvyyttä arvioimalla kaikki tuotteensa julkisesti. 

"Tuotearviomme on kaikkien luettavissa ja katsottavissa ja jopa kilpailijamme voivat seurata Kinnarpsin tuotteiden kehitystä."

"Toivomme, että näin koko ala muuttuisi läpinäkyvämmäksi mitä tulee tuotteiden ekologisuuteen ja että myös muut yritykset alkaisivat käyttää arviointisovellusta, ja ehkä tämä johtaa yhteisiin ekologisuusstandardeihin koko sektorilla", pohtii Rose-Maria Poll. 

 

 

 

 

 
Jäsenyytemme
  • MatchOffice yhteistyölogo
  • MatchOffice yhteistyölogo