Toimistohotellit nostavat yrityksen imagoa

Toimistohotellit nostavat yrityksen imagoa

05
loka
2015
Iina Pyykkö
Moderni toimistohotelli edustuksellisine tiloineen nostavat yrityksen imagoa, toteaa MatchOfficen toimistusjohtaja Jakob Dalhoff, Tanskan yhdelle suurimmista sanomalehdistä antamassaan haastattelussa. Sanomalehti Berlingske haastatteli Dalhoffia kysyen, miksi toimistohotellien suosio on voimakkaassa kasvussa Tanskassa. Myös Suomessa odotetaan toimistohotellien kysynnän kasvavan lähivuosina.
05
loka
2015
Iina Pyykkö

Toimistohotellit ovat yleistyneet kymmenessä vuodessa räjähdysmäisesti niin Euroopassa kuin Suomessakin. Tanskassa jaetuissa tiloissa toisten yritysten kanssa toimi ennen alle 5% kaikista yrityksistä, kun tänä päivänä toimistohotelleja käyttää lähes 50% yrityksistä, kertoo Matchofficen toimitusjohtaja Jakob Dalhoff. MatchOffice on kansainvälinen netissä toimiva toimistohotellien markkinapaikka ja Tanskassa yrityksellä on myös nettiportaalit kontorfaelleskaber.dk ja lokalebasen.dk.

Toimistohotellien suosion yhtenä syynä on edullisuus suhteessa niiden tarjoamiin huippuluokan toimitiloihin ja keskeinen sijainti keskellä vilkkaita yrityskeskittymiä. Monia yrityksiä houkuttelee ennen kaikkea toimistohotellien edustukselliset ja viihtyisät tilat, mikä koetaan jopa tärkeämpänä ominaisuutena kuin toimistohotellien verkostoitumismahdollisuudet. Kööpenhaminassa nykyaikaiset ja inspiroivat toimitilat ovat vetäneet puoleensa erityisesti itsenäisiä konsultteja ja start up -yrityksiä, joilla harvemmin on mahdollisuutta panostaa edustuksellisiin toimitiloihin.

Jos voisimme valita vapaasti, valitsisimme kaikki varmasti 50 neliön kulmahuoneen modernine kokous- ja edustustiloineen merinäköalalla, mutta monen toimintaansa aloittavan yrityksen budjetti on tiukka. Näenkin, että toimistohotellien kustannustehokkuutta ei ole tarpeeksi alleviivattu. Kyllä, haluamme olla luovia aloillamme ja olemmekin, mutta jonkun on huolehdittava maksettavista laskuista”, Dalhoff pohtii.

Nykyaikaisilla tiloilla ja ratkaisuilla varustetut toimistohotellit eivät pelkästään edistä luovuutta ja yhteistyötä eri alojen ja yritysten välillä, vaan ne myös nostattavat yritysten julkisuuskuvaa.

Toimistohotellit ovat pärjänneet erittäin hyvin maailmalla ja luoneet vahvan positiivisen julkisuuskuvan – kuten Soho tai Noho -toimistohotellit Kööpenhaminassa. Parhaimmassa tapauksessa toimistohotellit vahvistavat yritysten imagoa ja vielä tuntemattomat yritykset voivat toimistohotellin kautta luoda omaa imagoaan. Yhteistyön sujuessa hyvin, toimistohotelli lisää yksittäisen yrityksen arvoa. Lisäarvoa tuo myös se, että toimistohotelleissa vuokralla olevat yritykset voivat tarjota vieraileville liikekumppaneillensa ehkä jotain erilaista, hauskan ja elämyksellisen vierailun”, Dalhoff kertoo.  

MatchOffice julkaisi syyskuussa 2015 laajan eurooppalaisia toimistohotellimarkkinoita koskevan raportin. Tutkimukseen osallistui 585 toimistohotellia 35 eri maasta. Raportin mukaan 70 %:ssa eurooppalaisista toimistohotelleista vuokrausprosentti on tänä vuonna pysynyt samana tai noussut viime vuoteen verrattuna. 36,4 %:ssa tanskalaisista toimistohotelleista toimitilojen käyttöaste on 80-89%, kun jopa yli neljänneksellä – 27,3 % toimistohotelleista – käyttöaste on yli 90% tai korkeampi.

Mitä modernit toimistohotellit sitten tarjoavat yrityksille?

Luonnollisesti työpisteen tulee olla huippuluokkaa. Lahoava työpöytä ei ole tule kysymykseen. Nykyaikaiset ja toimivat kokoustilat ovat tärkeitä innovaatiivisuudelle. Jos ruohomatto lattialla ja poronsarvet kokoushuoneen seinällä lisäävät työntekijöiden luovuutta vaikka vain 5%, se on pieni sijoitus ja sen arvoinen”, Dalhoff toteaa.

 

Jäsenyytemme
  • MatchOffice yhteistyölogo
  • MatchOffice yhteistyölogo