Etsi vuokrattavia toimitiloja Suomesta

Sosiaalinen media seo

Sosiaalisen median optimointi osa toimivaa SEO-strategiaa

06
huhti
2017
Iina Pyykkö
Kun haluat nostaa yrityksesi Google-haun kärkeen, älä unohda sosiaalista mediaa. Sosiaalisen median optimointi, SMO, on osa tehokasta SEO-strategiaa ja tärkeä yrityksen menestykseen Google rankingissä.

SEO-optimointi on kasvattanut merkittävyyttään viime vuosina kaikilla yrityssektoreilla ja  se on välttämätön osa yritysstrategiaa. Yritykset panostavat SEO optimointiin, jotta niiden näkyvyys verkossa olisi mahdollisimman laaja. 

Kotisivujen relevantti ja hyvä sisältö, linkit ja avainsanat ovat keskeisimmät SEO-työkalut, mutta nyt Google kiinnittää huomiota myös sosiaalisen mediaan. Google tarkastelee yrityksen näkyvyyttä ja aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa ja arvioi yritysten nettisivuja, miten aktiivisia yrityksen sosiaalisen median kanavat ovat. 

  Christian Møller, SEO-asiantuntija Group M

"Sosiaalisen median merkitystä SEO-optimoinnille on vaikea tarkkaan arvioida, mutta mitä ilmeisemmin sillä on merkitystä, ja olen varma että sen merkitys tulevaisuudessa vain kasvaa", sanoo Christian Møller, vanhempi SEO asiantuntija Group M yrityksestä.

 

Kohdenna SEO-optimointiin, mutta skaalaa laajalle

SEO- eli hakukoneoptimointi tarkoittaa lyhyesti sitä, että nettisivuille tuotetaan laadukasta ja relevanttia sisältöä, jonka perusteella Google arvioi nettisivuja. Mitä paremmat nettisivut ovat Googlen mittareilla, sitä korkeammalle Google listaa ne Google-hakukoneessa. Yritysten on kannattavaa panostaa tähän, koska mitä korkeammalla yritys on Google-hakukoneen tuloksissa, sitä suuremmalla todennäköisyydella asiakkaat löytävät yrityksen verkossa. Se, miten Google arvioi nettisivujen relevanttiutta on todellisuudessa kiinni monesta eri tekijästä kuin vain nettisivujen sisällöstä. Viimeisten 10 aikana ala onkin laajentunut ja muuttunut merkittävästi, ja nykyään SEO-optimoniti on kokonaan oma alansa, toteaa Christian Møller. 

"Suurin ero on, että nykyään SEO on oma alansa, jolla on merkittävä rooli yrityksen markkinointistrategiassa. SEO ei ole erillinen esimerkiksi muista markinointityökaluista kuten PR:stä ja sosiaalisesta mediasta, vaan näistä riippuvaisia ja niitä tukevia. Se on tärkeä markkinoinnin työkalu ja erittäin keskeinen osa markkinointia", sanoo Christian Møller.

Kun nettisivujen sisältöä jaetaan, tykätään tai kommentoidaan sosiaalisessa mediassa, se tarkoittaa, että sisältö on relevanttia ihmisille. Sen lisäksi, että tämä tuo kävijöitä yrityksen sivuille ja lisää brändin tunnettavuutta, se antaa positiivisen signaalin Googlelle, joka siis pitää nettisivujen suosiota yhtenä tärkeänä SEO-mittarina. Google tarkkailee paitsi sivujen kävijämäärää mutta myös kuinka kauan vierailijat pysyvät sivuilla ja nyt myös kuinka paljon sisältöä jaetaan ja kommentoidaan sosiaalisessa mediassa.

Yritykset ovat jo pitkään panostaneet näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa, mutta nyt on alettu myös ymmärtää sen merkitys hakukoneoptimoinnille. Tottakai, edelleen perinteiset SEO-työkalut kuten relevantti sisälto, avainsanat, ja linkit ovat merkittäviä, mutta näiden rinnalla sosiaalisen median rooliin tulee kiinnittää yhä suurempaa huomiota.

 

Vuorovaikutus, vuorovaikutus ja vuorovaikutus

Toimiva ja tehokas Sosiaalisen Median Optimointi (SMO) ei tarkoita vain mahdollisimman laajaa näkyvyyttä kaikilla sosiaalisen median alustoilla ja lukemattomia päivityksiä mahdollisimman usein. Kaikista tärkein SMO-tekijä on vuorovakutus kohdeyleisön kanssa. Näin ollen on erittäin tärkeää tuottaa sellaista sisältöä, joka kiinnostaa ja on relevanttia kohdeyleisölle ja asiakaskunnalle - ja erityisesti tehdä sisällöstä tykättävää, jaettavaa ja kommentoitavaa. 

Sekä otsikko, sisältö että kuvat tulisivat tukea vuorovaikutusta ja kannustaa siihen. Kaikista tärkeintä on luoda kannuste tykätä, jakaa ja kommentoida sivuja muissa medioissa sekä tehdä tästä helppoa kaikille käyttäjille. Lue vinkkimme, miten vahvistaa SMO:ta osana toimivaa ja tehokasta SEO-strategiaa. 

 

Vinkit SMO optimointiin

SMO optimointia voi vahvistaa monella eri tapaa. 

 

  • Käytä tarttuvia kuvia ja grafiikkaa

Sosiaalinen media on täynnä informaatiota ja käyttäjät selaavatkin sivuja erittäin nopeaa. Vaikka teksti on sisällön selkäranka, kuvat ja grafiikka kiinnittää huomion ja saa ihmiset avaamaan tai lukemaan itse tekstin. Kuviin ja grafiikkaan kannattaa siis panostaa. 

  • Tee lyhyt tiivistelmä

Samasta syystä on tärkeää panostaa tiivistelmään ja otsikkoon, josta käyttäjät nopeasti saavat kuvan jutun sisällöstä. Harvalla on aikaa tai kiinnostusta lukea koko juttua, joten pelkästään kuvien ja tiivistelmän tulee saada lukijan huomio. Tarttuvat ja humoristiset tekstitiivistelmät ovat tunnetusti kaikista tykätyimpiä ja joita myös jaetaan herkemmin sosiaalisessa mediassa. 

  • Muista Jaa-työkalupalkki

Jakamisesta ja tykkäämisestä on tärkeää tehdä helppoa. Tutkimusten mukaan suurin syy, miksi käyttäjät poistuvat sivuilta tai eivät käytä nettisivuja on se, etteivät sivut toimi sujuvasti ja nopeasti. Muista siis lisätä sivuille ja blogiin sosiaalisen median linkit, jotta käyttäjät voivat vaivattomasti ja nopeasti jakaa tai tykätä sivuista sosiaalisessa mediassa.

  • Rohkaise vuorovaikutukseen

Lisää jokaisen sivun ja jutun loppuun vinkki vuorovaikutukseen. Lopeta teksti esimerkiksi kysymykseen lukijalle tai anna vinkki jutun jakamiseen sosiaalisessa mediassa - äläkä unohda linkkiä. Muistuta myös lukijoita kommentoimaan tai kysymään sivuilla, ja muista myös itse olla aktiivinen ja vastata kaikkiin kommentteihin sivuilla. 

 

 

 

 

 

 

 

<< Katso kaikki uutiset