Myyvät SEO-tekstit - näin nostat hakutulostasi Googlessa

Myyvät SEO-tekstit - näin nostat hakutulostasi Googlessa

06
marras
2017
Iina Pyykkö
Hakukoneoptimoinnin keskiössä on SEO-optimoidut tekstit, joita Google arvostaa. SEO-ekspertti Majbritt Lund kertoo, millaiset tekstit nostavat hakutuloksiasi Googlessa.
06
marras
2017
Iina Pyykkö

Hakukoneoptimointi ja kilpailu Google-näkyvyydestä on vuosi vuodelta käynyt yhä tiukemmaksi kun hakukone jätti Google on päivittänyt algoritmejaan ja tiukentanut SEO-kriteerejä. Viimeksi 8 vuotta sitten Google kiristi SEO-kriteereitä huomattavasti, mikä aiheutti paniikkia ja hämmennystä monessa yrityksessä. 

Vuoden 2011 'Panda-päivitys' sisälsi kaksi huomattavaa muutosta algoritmissä koskien nettisivujen sisältötekstin laatua. Yhdessä yössä tuhannet yritykset kärsivät suurta SEO-tappiota kun Google alkoi rankaista yrityksiä kopioidusta, plakioidusta ja duplikoidusta sisällöstä. Myös liian lyhyt tai spämmi-sisältö sai Googlelta keltaisen kortin. 

"Kun mietit SEO-tekstejä ja Googlen kriteerejä, kysy itseltäsi: teenkö tätä Googlelle saadakseni Googlelta hyvän arvosanan vai teenkö tätä asiakkailleni? Joka kerta kun teet jotain vain Googlen takia, hälytyskellojen tulisi soida."

"Nykyään Google arvostaa ennekaikkea laadukasta sisältöä, joka on relevanttia lukijoille ja tuo lisäarvoa. Tekstit tehdään aina ihmisille - Googlen asettamissa kriteereissä", kiteyttää journalisti ja SEO-ekspertti Majbritt Lund. 

 

Laatu ennenkaikkea

Majbritt Lund on juuri julkaissut Tanskassa SEO-tekstejä käsittelevän kirjan, joka on tarkoitettu kaikille jotka ovat kiinnostuneita parantamaan hakukonenäkyvyyttä ja optimoimaan nettisivuja. Kirja sisältää ohjeita tekniseen optimointiin mutta antaa myös vinkkejä relevantin sisällön tuottamiseen.

Kymmenessä kappaleessa Lund käy tehokkaasti läpi miten luoda tehokkaita digimarkkinointiin tehokkaita myyntitekstejä, jotka on optimoitu juuri niille avainsanoille jotka ovat relevantteja sekä Googlelle ja asiakkaillesi. 

 

 

"Asiakkaana oletaan, että kun googlaan tuotetta tai palvelua ja löydän nettisivut Googlen hakukoneesta, oletan että nettisivut ja palvelut toimivat kuten luvataan."

"Esimerkiksi joku aika sitten, otin yhteyttä putkifirmaan kylpyhuoneremontin vuoksi. Löysin putkifirman netistä ja laitoin heille nettisivujen kautta viestin. Vasta parin päivän päästä sain tiedon, että viestini ei ollut mennyt perille."

"Tarkoitan, että jos nettisivut eivät toimi, sekä yritys että google saavat hittiä. Yrityksen on erittäin vaikea saada uusia asiakkaita ja Googlen maine laadukkaana hakukoneena kärsii", sanoo Majbritt Lund, joka on tehnyt webmarkkinoinnin kanssa töitä vuodesta 2009. Tämä on yksi syy miksi Google arvoi ja rankkaa nettisivuja.

 

Lämmittelyä

Ammattikseen SEO-optimointia ja -tekstejä tekevä Majbritt Lund yrittää aina painottaa asiakkailleen, että edes maailman parhaat SEO-tekstit eivät yksin keskity myyntiin. 

"Suurin osa potentiaalisissta asiakkaista, jotka googlaavat tuotetta tai palvelua, eivät ole ostoaikeissa juuri tässä ja nyt - vaan itseasiassa kokemukseni mukaan asiakkaat ovat sivuille tullessaan vielä kaukana ostamisesta", sanoo Majbritt Lund.

"Hyvät SEO-tekstit ja nettisivut perustuvat pitkän asiakassuhteen luomiseen. Asiakas tulee saada kiinnostumaan tuotteesta ja lukijoille tulee tarjota sisältöä, joka saa asiakkaan palaamaan nettisivuille - aivan kuten liikeeissä myyjän tehtävä on antaa asiakkaan katsella ja tutusta samalla kertoen tuotteista ja vastaten kysymyksiin."

"Toisin sanoen nettisivujen tulee tarjota niillekin jotain, jotka eivät ole valmiita tilamaan heti tänään. Mutta tietysti sivuilla on oltava myös markkinointitekstiä, joka ohjaa ostavan asiakkaan vaivattomasti ostoskorille. Ongelma on se, että liian moni nettisivu keskittyy vain jälkimmäiseen."

Vapaasti internestissä luettavissa oleva teos avaa SEO-kysymyksiä ja selvittää muun muassa avainsanojen, duplikoidun sisällön, strategisten blogi-artikkeleiden, oikeanlaisten META-otsikoiden ja -tekstien, kuvien ja videoiden käyttöä mutta myös avaa mitä on SEO-ystävällinen sivurakenne ja responsiivinen design sekä linkkien rakentaminen. 

"Halusin kerätä kaiken tiedon, mitä minulla on hakukoneoptimoinnista yksiin kansiin ja tehdä helpon oppaan, joka antaa kaikille hyvän pohjan tehdä hakukoneoptimointia, paitsi miellyttää Google algoritmeja mutta myös myydä asiakkaille. Kirja tarjoaa lukijoille konkreettisia työkaluja, miten optimoida omat nettisivut."

 

Kilpailu kovenee

Majbritt Lund arvoi, että yleisesti yritykset panostavat nettisivuihin ja -näkyvyyteen enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja kilpailu Google hakukonenäkyvyydestä on kovempaa kuin koskaan. 

"Tästä huolimatta kuulen yritysten usein sanovan, että 'emme halua käyttää paljon rahaa nettisivujen optimointiin, koska se ei tuota näkyvää tulosta'. Minulla on tähän vain yksi vastaus: Ei - juuri siksi nettisivut eivät myy! Nettisivut ovat yrityksen päämarkkinointikanava, joka on yöt ja päivät 24/7."

"Huolimatta kuinka kunnianhimoinen olet ja miten paljon haluat panostaa digimarkkinointiin, nettisivuja tulee kuitenkin päivittää jatkuvasti ja tasaisesti, jotta ne tuottaisivat tulosta - esimerkiksi kirjoittaa SEO-optimoituja blogi-artikkeleita, jolloin Google tietää, että sivusi ovat päivitetyt ja relevantit ihmisille. Tuota sisältöä lukijoille ja asiakkaillesi - se on ja se tulisi olla kaiken SEO-optimoinnin lähtökohta", painottaa Majbritt Lund.

 

Majbritt Lundin kirja ilmestyi juuri tanskaksi. Valitettavasti se ei ole saatavilla vielä muilla kielillä. 

 

 

 

 

Jäsenyytemme
  • MatchOffice yhteistyölogo
  • MatchOffice yhteistyölogo