arrow_upward

Etsi vuokrattavia toimitiloja Suomesta

Office after corona reduced

Koronan jälkeen: toimistot eivät palaa enää entiselleen

03
kesä
2020
Steen Uno
Korona-pandemia on vauhdittanut muutosta kohti digitaalista etätyötä, joka muuttaa paitsi työtapoja mutta myös toimistoja uundelaisiksi työtiloiksi kun yhä useammat työntekijät tekevät töitä toimistojen ulkopuolella.
03
kesä
2020
Steen Uno


Steen Uno

Sitten Korona-pandemian alettua helmi-maaliskuussa 2020, ihmiset ovat tehneet lähes kaikilla aloilla etätöitä ja käsite on levinnyt ympärimaailman kun ihmiset ovat tehneet töitä kotoakäsin.

Viikkojen ja jopa kuukausien etätyöskentely on muuttanut käsityksiä: jopa aikaisemmin etätyötä vastustaneet ovat huomanneet etätyön mahdollisuudet ja hyvät puolet.

Nyt yhä useammat tunnustavat, että perinteiset toimistot käyvät tarpeettomammiksi kun digi-työt mahdollistavat työnteon missä vain ja milloin vain eikä tehokkuus tästä kärsi.

Työtavat hypänneet 10 vuotta eteenpäin

“Teknologia on nyt osoittanut arvonsa ja tärkeytensä. Tämä on pakottanut hyppäämään ainakin kymmenen vuotta eteenpäin. Olen vaikuttunut siitä, miten tehokkaasti ja nopeasti työntekijämme ovat sopeutuneet etätöihin. Teknologia on mahdollistanut tämän.”

“Nyt kun kotitoimistot on järjestetty ja etätyöt aikataulutettu, ja voin vain todeta, että työntekijät  ovat paitsi sopeutuneet tilanteeseen mutta myös erittäin tehokkaita!”, toteaa tanskalaisen yrityksen Coolshop.dk:n omistaja, Jacob Riisgaard. 

 


 



Kun etätyöt jatkuivat viikoista toiseen, jopa aluksi skeptiset työntekijät 
ovat tottuneet etätyötapohin.                                                    Photos: iStock

 

Korona-pandemia on osoittanut, että tehookkuus ei vaadi toimistossa työskentelyä kahdeksasta neljään, hän lisää. Tulevaisuudessa me tulemmekin palkkaamaan myös työntekijöitä, jotka saattavat  asua kaukana toimistossa tai jopa toisella paikkakunnalla.

“On tärkeämpää, että työntekijät ovat motivoituneita vaikka tulisivatkin toimistolle vai pari kertaa kuukaudessa. Tämä tarkoittaa, että voimme rekrytoida paljon suuremmalla voluumilla ja alueelta”, Jacob pohtii. 

Uusi Trust-based -hallinta

Ennen Korona-pandemiaa, etätyö ei ollut läheskään yhtä tavallista. Vuonna 2018 EU-maissa tehty tutkimus osoitti, että 13,3% suomalaisista, 14% hollantilaisista ja 7,8% tanskalaisista tekivät etätöitä vakituisesti. 

Kun Korona-pandemia on ohi, se on muuttanut työmarkkinoita ja työtapoja jäädäkseen sillä tuhannet ja miljoona työntekijät että työnantajat ovat huomanneet kokemuksen kautta etätyön edut. 

Esimiehet niin ikään tulevat uudelleensuunnittelemaan työnjohtamista ja -koordinointia. Trust-based hallinta tulee olemaan uusi käsite kaikille työpaikoilla kun etätyöt tulevat jäädäkseen. 

 

 



“Ei ole väliä vaikka työntekijät käyvät toimistossa pari kolme kertaa toimistossa, 
 kunhan he ovat motivoituneita”, toteaa tanskalainen työnantaja Jacob Risgaard.                                            

 

Tilanne vaikuttaa myös kiinteistömarkkinoihin ja monet kiinteistön omistajat ovatkin huolissaan, miten lisääntynyt etätyö tulee vaikuttamaan toimistotilojen myyntiin ja vuokraukseen tulevaisuudessa kun oletettavasti yritykset eivät tarvitse yhtä paljon toimistoneliöitä. 

Esimerkiksi, jos 20 henkilön yrityksestä jopa puolet tulevat tekemään etätöitä tulevaisuudessa, tilan tarve laskee niin ikään puolella. Kun ennen yritys tarvitsi noin 55- 57 neliömetriä, nyt tilan tarve voi olla niinkin  pieni kuin 11- 15 neliömetriä. 

 

Coworking kriisissä

Tällä hetkellä monissa kaupungeissa ympäri Eurooppaa toimistohotellit taistelevat selviytymisestä. Sen lisäksi, että korona-pandemian vuoksi toimistohotellit ovat joutuneet sulkemaan ovensa social distancing -määräysten takia, myös monet yritykset ovat joutuneet peruuttamaan asiakkuuksiaan kun yritykset itsekin yrittävät selvitä pienillä tuloilla. 

Kiinteistöalan ammattilaiset pelkäävätkin, että korona-pandemia jäädyttää toimistohotelli ja coworking-tilat kokonaan, jos pandemia kestää jopa vuoteen 20201 jättäen tuhannet ja taas tuhannet tekemään töitä koteihin. 

“On ironinsta, että juuri ne coworking-tilojen ominaisuudet joustavuus, lyhyt-aikaisuus ja rento toimistoilmapiiri, voivat olla juuri ne, jotka itseasiassa tekevät toimistohotelleista ja coworking-tiloista tarpeettomia…”, miettii Jacob. ●

 

 

Lue lisää:
Forbes.com: The Impact Of The Coronavirus On The New Normal Of Work
Newgeography.com: The future of office space real estate market
Marketplace.org: Will COVID-19 be the death of coworking spaces?
Andcards.com/blog/experts: How to Run a Business after COVID-19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Katso lisää uutisia
Jäsenyytemme
  • MatchOffice yhteistyölogo trustpilot.svg
  • MatchOffice yhteistyölogo googlestreetview.svg
  • MatchOffice yhteistyölogo copyrighted.svg
Ella chatAsiakastuki
Voimmeko auttaa?close
arrow_backTakaisin
Miten saan lisätietoja kohteesta?
Täytä lisätietolomake ”Pyydä kohdetiedot”, jonka löydät kohdesivulta. Anna nimi, yrityksen nimi, puhelinnumero ja sähköposti. Lisäksi voit halutessasi laittaa viestin vuokranantajalle ja kysyä kohteesta. Kun olet lähettänyt lisätietopyynnön, saat lisätietoja kohteeesta ja vuokranantajan yhteystiedot sähköpostitse muutamassa minuutissa.
Miten saisin automaattisesti tiedon uusista, kriteereihini sopivista vuokrakohteista?
Jos haluat saada automaattisesti tiedon uusista, kriteereihisi sopivista vuokrakohteista, voit asettaa hakuvahdin. Hakuvahti lähettää sinulle sähköpostitse tiedon uusista ja hakukriteereihisi sopivista vuokrakohteista automaattisesti.
Miten voin poistaa hakuvahdin?
Voit aina poistaa asettamasi hakuvahdin. Poista hakuvahti klikkaamalla sähköpostin alareunassa olevaa linkkiä “Poista hakuvahti”. Voit aina tehdä uuden hakuvahdin.
Kuinka ilmoitan vuokrattavista kohteista?
Ensiksi sinun tulee rekisteröityä palveluun. Voit rekisteröityä täällä: Rekisteröidy palveluun. Kun olet rekisteröitynyt, voit ilmoittaa vapaat kohteet omien sivujen kautta.
Mitä kohteiden mainostaminen MatchOffice-portaalissa maksaa?
Riippuen mainostatko toimitiloja vai coworking- ja kokoustiloja, hinnat ovat seuraavat:
  • Toimitilat: No cure, No pay mainosta tiloja ilmaiseksi, ilman ennakkomaksuja. Maksat vain syntyneistä vuokrasopimuksista, komissio on 12,5 % ensimmäisen vuoden perusvuokrasta.
  • Coworking- ja kokoustilat Kiinteä kuukausihinta coworking- ja kokoustilamainoksille. Yksi hinta kaikille tiloille yhdessä osoitteessa. Hinnat alkaen 19,90 e / kk.
Miten julkaisen vuokramainoksen?
Kun luot ensimmäisen vuokrakohteen, tulee MatchOfficen hyväksyä vuokrailmoituksen ennen kuin se tulee näkyviin portaalissa. Tämä vie hetken aikaa, mutta vuokrailmoituksesi julkaistaan heti kun se on hyväksytty, pääsääntöisesti saman päivän aikana. Jos olet jo aikaisemmin mainostanut vuokratiloja MatchOffice-portaalissa, vuokrailmoitukset julkaistaan heti kun olet luonut ilmoituksen ja vaihtanut kohteen statuksen “aktiiviseksi”.