Maailman suurin ja käytetyin hakukone Google on jo nyt vuosikymmenen tarjonnut käyttäjille mahdollisuuden tutkia ja tutusta maailmaan, kaupunkeihin, alueisiin ja katuihin Google Street View -toiminnolla.
Google Street View on antanut kaikille mahdollisuuden navigoida suurimmissa kaupungeissa ja kaduilla 365-asteen kulmalla luoden hyvin todellisen tuntuisen kuvan kohteesta.
Nyt monet liikkeet, showroomit ja ravintolat ovat alkaneet hyödyntää teknologiaa ja vahvistamaan online-näkyvyyttä Google virtuaalikierroksilla, joka on uusi digitaalinen markkinointityökalu.
Innovatiivinen markkinointikanavan
Virtuaalikierros antaa potentiaalisille asiakkaille todentuntuisen kuvan paikasta, melkein kuin he olisivat itse fyysisesti pistäytyneet liikkeessä.
Se antaa yrityksille mahdollisuuden saavuttaa paljon suuremman vierailija- ja asiakasmäärän kuin mitä mahdollista tavoittaa vain katunäkyvyydellä.
"Se on aivan uusi ja innovatiivinen tapa esitellä showroomia, tuotteita tai esimerkiksi liikeen designia, ja virtuaalikierros myös antaa kuvan, että yritys seuraa kehitystä on digitalisaation huipulla", toteaa Anne-Kathrine Utzon, MatchOfficen markkinointi manageri jonka työnkuvaan kuuluu myös virtuaalikierrosten markkinointi.
"Olemme huomanneet, että yhä useammat yritykset käyttävät virtuaalikierroksia markkinoinnissa eri kanavilla kuten kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa lisätäkseen näkyvyyttä ja vahvistaakseen brändiään."
Lisäksi, virtuaalikierrokset näkyvät automaattisesti Googlen monella eri kanavalla kuten Google hakukoneessa, Google+ sovelluksessa, kartoissa ja Google Street Viewissä.
Digitaalinen näkyvyys
Norjalainen tunnustettu koruvalmistaja BJØRK Jewelery on yksi monista yrityksistä, jotka ovat tehneet virtuaalikierroksen uusista tiloistaan Tanskassa. BJØRK avasti vasta uuden showrooming ja konseptimyymälän Kööpenhminan keskustassa.
"Se oli meille selvä valinta, että vahvistamme markkinointiamme virtuaalikierroksilla. Halusimme saavuttaa mahdollisimma monta potentiaalista asiakasta ja herättää huomiota uudesta showroomista, jonka sisustuksessa on käytetty uniikkeja elementtejä kuten hevosen karvaa, kristalleja ja patsaita."
"Virtuaalikierros vahvistaa liikkeen brändiä tuomalla näkyvyyttä myös digitaalitodellisuudessa," selittää Jens Kold BJØRG Jeweleryn Brändi ja Digitaalimarkkinoinnin päällikkö.
"Lisäksi, se on lisännyt näkyvyyttämme Googlessa ja vahvistanut kuvaa meistä innovatiivisena digimarkkinointiin ja -trendeihin paneutuvana yrityksenä."
Myös Christian Højbo Møller, Vanhempi SEO asiantuntija Group M yrityksestä, olettaa virtuaalitodellisuuden vaikuttavan positiivisesti yrityksen Google rankingiin.
"Yksin virtuaalikierros ei heitä yritystäsi Google hakukoneessa kärkijoukkoihin, mutta se ehdottomasti vahvistaa näkyvyyttä - erityisesti nyt kun Google kiinnittää enemmän ja enemmän huomiota käyttäjäystävällisyyteen ja vierailijoiden käyttäytymiseen sivuilla", Christian Møller kertoo.