arrow_upward

Etsi vuokrattavia toimitiloja Suomesta

Voice assistants

Ääniohjattavat-sihteeri vievät älytoimistot uudelle tasolle

01
joulu
2019
Steen Uno
Monelle ovat jo tuttuja Apple Siri tai Amazonin Alexa ääniohjautuvat avustajat, mutta nyt tekniikka on rantautumassa myös toimistopalveluihin. Pian ääniohjautuvat avustajat palvelevat myös työpaikoilla ja toimistoissa.
01
joulu
2019
Steen Uno


 

Muutama vuosi eteenpäin ja saattaa olla, että se ei ole enää pomosi vaan ääniohjautuva assistentti kuten Applen Siri tai Google Assistant, jotka tervehtivät sinua aamulla ja antavat päivän työtehtävät. 

Tekoäly, eli AI (Artificial Intelligence), ovat nopeasti rantautumassa uusille sektoreille ja muutaman vuoden kuluttua näemme tekniikka yhä useammassa toimistoissa kun yritykset kehittävät IT-palveluita ja toimintoja. 

Monille tekniikka on tuttu ainoastaan kotioloista, mutta yhä useammat ennustavat, että AI tulee kovalla vauhdilla muuttamaan myös toimitilat ja toimistopalvelut. 

Tekoäly ja ääniohjautuvat toimistopalvelut olivat tänä vuonna kansainvälisen konsulttiyrityksen Garnerin Digital Workplace –konferenssin yksi pääteemoja ja tulevaisuuden tekoäly-skenaariot puhuttivat alan asiantuntijoita. 

 

Tekoäly yleistyy

”Tietosuoja ja turvallisuuskysymykset ovat rajoittaneet jossain määrin teknologian käyttömahdollisuuksia työpaikoilla, mutta kehitys näyttää osoittavan että ääniohjautuvat-sihteerit ovat työpaikoilla arkipäivää 2025 vuoteen mennessä.” 

”Tietenkään tekniikka ei korvaa ihmisiä ja oikeita pomoja, mutta tekoäly tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia parantaa ja kehittää päivittäisiä työtehtäviä”, pohtii Garnerin analyytikko Matthew Cain.

 


 

Tulevaisuudessa tekoäly tekee osan pomojen tehtävistä, 
kuten prosessoi ja jakaa työtehtäviä työpaikoilla. 
                                                                                                                            Kuva: iStock

 

Garner arvioi, että yritykset tulevat investoimaan tekoäly-tekniikkaan huomattavasti tulevina vuosina. Vuoteen 2021 mennessä investointien arvioidaan olevan 3.2 miljoonan euron luokkaa ja että 25% työntekijöistä käyttävät tekoälyä jossain muodossa työpaikoilla ja työtä tehdessä. 

”Näemme, miten koko ajan yritykset lisäävät tekoälyn määrää ja toimintoja työpaikoilla ja toimistossa, nykyään tekoäly säätelee muun muassa lämmitystä ja ilmastointia, energiankulutusta ja muita toimintoja työpaikoilla.”

 

 

Ääniohjauksen mahdollisuudet

Amerikkalainen toimistohuonekalujen tuottaja vastikään lanseerasi säädettävän sähköpöydän, joka toimii ääniohjauksen avulla: ”Nosta pöytää” tai ”Laske pöytää”. 

Englannissa viranomaiset sallivat Amazonin lanseerata uuden palvelun, joka antaa mahdollisuuden kysyä sairauksista ääniohjaukselta: ”Alexa, mitkä ovat influenssan oireet?”

 


 


Garner arvioi, että jo vuonna 2021 jopa joka neljäs yritys tulee käyttämään 
tekoälyä päivittäisissä työrutiineissa kuten ääniohjautuvaa assistenttia. 

 

Viime keväänä Google puolestaan lanseerasi Duplexin, joka on Google Assistentin paranneltu versio ja joka auttaa muun muassa kokousjärjestelyissä ja puheluiden vastaanottamisessa. 

Niinikään amerikkalainen tietotekniikkajätti käyttää ääniohjausta asiakaspalvelussa, asiakkaat voivat sen kautta muun muassa tehdä tilauksia ja varauksia ja paljon muuta. 

 

Tekoäly ei ole uhka

”Tekoälykeskustelu sisältää myös paljon kauhuskenaarioita ja pelkoa siitä, että tekoäly vie työt, mutta itse asiassa tekoäly vain parantaa ja kehittää työntekoprosessejamme”, toteaa Garnerin varapresidentti Helen Poitevin. 

”Tänä päivänä monet työntekijät käyttävät jo tekoälyä työpaikoilla sitä edes huomaamatta: excel-dokumentit, digitaaliset kalenterit ja sähköpostiaplikaatiot sekä jo mainittu ilmastointikontrollointi perustuvat kaikki tekoälylle.” 

”Ja tutkimusten mukaan, monet  odottavatkin tekoälyn tulevaisuudessa ratkaisevan ja hoitavan ruutiinitehtävät, paikantavan mahdolliset virheet ja ongelmat, sekä organisoivan työprosessit ynnä muuta. Vain harva näyttää pelkäävän, että tekoäly toisi ongelmia – eikä sitä olekaan syytä pelätä”, toteaa Helen Poitevin. ●

 

 

Lue lisää:

Computerworld.com: Get ready for more AI in the workplace
Entrepreneur.com: How voice technology is evolving
Theguardian.com: BBC to launch Alexa rival that will grasp regional accents

Computerworld.com: Oracle launches AI voice assistant for its business app suite

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Katso lisää uutisia
Jäsenyytemme
  • MatchOffice yhteistyölogo trustpilot.svg
  • MatchOffice yhteistyölogo googlestreetview.svg
  • MatchOffice yhteistyölogo copyrighted.svg
Voimmeko auttaa?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Miten saan lisätietoja kohteesta?
Täytä lisätietolomake ”Pyydä kohdetiedot”, jonka löydät kohdesivulta. Anna nimi, yrityksen nimi, puhelinnumero ja sähköposti. Lisäksi voit halutessasi laittaa viestin vuokranantajalle ja kysyä kohteesta. Kun olet lähettänyt lisätietopyynnön, saat lisätietoja kohteeesta ja vuokranantajan yhteystiedot sähköpostitse muutamassa minuutissa.
Miten saisin automaattisesti tiedon uusista, kriteereihini sopivista vuokrakohteista?
Jos haluat saada automaattisesti tiedon uusista, kriteereihisi sopivista vuokrakohteista, voit asettaa hakuvahdin. Hakuvahti lähettää sinulle sähköpostitse tiedon uusista ja hakukriteereihisi sopivista vuokrakohteista automaattisesti.
Miten voin poistaa hakuvahdin?
Voit aina poistaa asettamasi hakuvahdin. Poista hakuvahti klikkaamalla sähköpostin alareunassa olevaa linkkiä “Poista hakuvahti”. Voit aina tehdä uuden hakuvahdin.
Kuinka ilmoitan vuokrattavista kohteista?
Ensiksi sinun tulee rekisteröityä palveluun. Voit rekisteröityä täällä: Rekisteröidy palveluun. Kun olet rekisteröitynyt, voit ilmoittaa vapaat kohteet omien sivujen kautta.
Mitä kohteiden mainostaminen MatchOffice-portaalissa maksaa?
Riippuen mainostatko toimitiloja vai coworking- ja kokoustiloja, hinnat ovat seuraavat:
  • Toimitilat: No cure, No pay mainosta tiloja ilmaiseksi, ilman ennakkomaksuja. Maksat vain syntyneistä vuokrasopimuksista, komissio on 12,5 % ensimmäisen vuoden perusvuokrasta.
  • Coworking- ja kokoustilat Kiinteä kuukausihinta coworking- ja kokoustilamainoksille. Yksi hinta kaikille tiloille yhdessä osoitteessa. Hinnat alkaen 19,90 e / kk.
Miten julkaisen vuokramainoksen?
Kun luot ensimmäisen vuokrakohteen, tulee MatchOfficen hyväksyä vuokrailmoituksen ennen kuin se tulee näkyviin portaalissa. Tämä vie hetken aikaa, mutta vuokrailmoituksesi julkaistaan heti kun se on hyväksytty, pääsääntöisesti saman päivän aikana. Jos olet jo aikaisemmin mainostanut vuokratiloja MatchOffice-portaalissa, vuokrailmoitukset julkaistaan heti kun olet luonut ilmoituksen ja vaihtanut kohteen statuksen “aktiiviseksi”.
< Takaisin