Optimoi yrityksesi näkyvyys verkossa

Optimoi yrityksesi näkyvyys verkossa

30
syys
2016
Iina Pyykkö
Jututimme MatchOfficen SEO-konsulttia Christian Højbo Mølleriä ja kysyimme, miten tehostaa näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, missä kilpailu on yhä kovempaa.
30
syys
2016
Iina Pyykkö

SEO-optimoinnilla (Search Engine Optimization) on on suuri merkitys yrityksen menestykselle nykymaailmassa, jossa kaupankäynti tapahtuu pääasiassa verkossa ja asiakkaat ensimmäiseksi etsivät tuotteita ja palveluita netistä.

Tiivistetysti SEO-optimointi tarkoittaa sitä, että verkkosivut rakennetaan siten, että hakukoneet löytävät ne mahdollisimman tehokkaasti tiettyjen teemojen mukaisesti. Näin pyritään tavoittamaan verkossa asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneita tuotteista ja palveluista, joita yritys tarjoaa. 

Puhuimme MatchOfficen SEO-konsultin Christian Hojbo Mollerin kanssa ja pyysimme häntä kertomaan parhaimmat vinkit.

Lue, miten lisäät verkkosivujesi trafiikkia ja saat lisää vierailijoita yrityksellesi oikealta kohderyhmältä.

 

1. Asiakkaiden kiinnostus

Liian usein SEO-optimointi sekoitetaan yritykseen huijata asiakkaat vierailemaan ja tykkäämään sivuista, jotka eivät heitä kiinnosta. Hyvä SEO-optimointi tavoittaa vain asiakkaat, jotka etsivät juuri kyseisen yrityksen tarjoamia tuotteita ja palveluita.

"Onnistunut SEO-optimointi ei vain tuo klikkauksia nettisivuille vaan auttaa asiakkaita löytämään etsimänsä ja näin palvelee sekä asiakkaita että yrityksiä", sanoo Christian.

"Asiakkaan klikkaus ja vierailu sivuilla, joiden tuotteista ja palveluita hän ei ole kiinnostunut, ei ole klikkauksen arvoinen. Päinvastoin sillä voi olla negatiivisia vaikutuksia."

 

2. SEO-optimointi on enemmän kuin avainsanoja

Jokainen, joka on lukenut ja tietää SEO-optimoinnista painottaa avainsanojen merkitystä. Avainsanat ovat hyvän SEO-optimoinnin perusta, koska hakukoneet löytävät ja paikantavat sivut etsimällä näitä avainsanoja.

Nykyään asia ei ole kuitenkaan yhtä yksinkertainen. Christian kertoo, että "Google ymmärtää paremmin kuin koskaan aikaisemmin mitä ihmiset hakevat tietyillä hakutermeillä". Uudet algoritmit yhdistävät hakusanoja aikaisempiin hakuihin täten 'tietäen', mitä ihmiset hakevat ja etsivät.

"Esimerkiksi, jos olen etsinyt hyviä syntymäpäivälahjavinkkejä ja etsin kortteja viisi minuuttia myöhemmin, Google yhdistää nämä kaksi arvaten, että etsin luultavasti syntymäpäiväkortteja."

 

3. Hyvä käyttökokemus on osa SEO-optimointia

Nettisivujen käyttömukavuus ja niiden sisältö, niin itsestäänselvyys kuin se onkin, on erittäin tärkeä ominaisuus, joka tuo sivuille asiakkaita ja lisänäkyvyyttä.

"Mitä omaperäisempi ja luontaisempi sivujen sisältö on, sitä parempi. Vaikka nettisivujen listasijoitus hakukoneissa olisi korkea, tylsä sisältö ei houkuta asiakkaita eikä tyydytä vierailijoita. Avainsanat ja SEO-optimointi eivät korvaa mielekästä sisältöä."

"Ihmiset jakavat sosiaalisessa mediassa asioita, jotka he kokevat aidosti kiinnostaviksi ja mielekkäiksi."

 

4. Pidemmät artikkelit pieninä annoksina

"Yleistäen, pidemmät artikkelit tehostavat paremmin SEO-optimointia verrattuna lyhyempiin sisältöteksteihin", sanoo Christian.

Tekstin pitäminen helposti luettavana on tästä huolimatta, erittäin tärkeää. "Sisällön pilkkominen väliotsikoin tekee pidempien tekstien selaamisesta helpompaa tehden relevantin tiedon etsimisestä helppoa ilman, että asiakkaat kyllästyvät selaamiseen ja tiedon etsimiseen sivuilta."

"Monet yritykset käyttävät noin 1 200 - 1 500 sanan artikkeleita SEO-optimointiin."

 

5. Panosta puhelin ja tabletti selailtavuuteen

Riippuen yrityksestä ja tuotteista, kohderymä saattaa vierailla sivuilla useammin puhelimella ja muilla kannettavilla laitteilla etsiessään yrityksen tuotteita ja palveluita. Tällöin sisältö ja nettisivut kannattaa tehdä käyttömukavuudeltaan myös pienille ruuduille sopiviksi, mikä on toki viisasta oli yrityksen tuote mikä vain. Tämä ei ole välttämättä helppoa, mutta sitäkin tärkeämpää nykymaailmassa, jossa ihmiset etsivät hakemaansa hetken mielijohteessa usein ollessaan liikenteessä.

"Jo yli kaksi vuotta sitten, vuonna 2014, kännykkäselailu ylitti tietokoneen käytön. Tämä tarkoittaa, että nettisivujen optimointi kännykkälle ja tablettilaitteille on erittäin helppo tapa lisätä näkyvyyttä."

 

6. Lisää visuaalisuutta ja panosta kiinnostavuuteen

Ensimmäinen asia, joka kiinnittää vierailijoiden ja potentiaalisten asiakkaiden huomion ovat kuvat ja grafiikat, jotka tukevat sisältötekstiä. Kuvat kertovat paljon ja erottaa ne, jotka ovat panostaneet mielekkäisiin ja inspiroiviin kuviin jotka tukevat sisältöä niistä, jotka ovat valinneet kuvat nopeasti kuvapankista. Edellinen tuo lisänäkyvyyttä ja siten trafiikkia nettisivuille sekä pitää asiakkaat ja vierailijat kiinnostuneina ja tyytyväisinä.

"Keskity yleisöösi. Haluaisitko sinä lukea artikkelia, jota reunustaa tylsä kuva linkin kanssa? Eivät asiakkaasikaan, jotka vierailevat yrityksesi nettisivuilla."

 

Lue lisää SEO-optimoinnista täältä:

Here's what really matters in SEO 2016

SEO-optimization - 10 important factors in 2016


Jäsenyytemme
  • MatchOffice yhteistyölogo
  • MatchOffice yhteistyölogo