Maksimoi myynti ja asiakastyytyväisyys

Maksimoi myynti ja asiakastyytyväisyys

21
joulu
2016
Iina Pyykkö
Myynti ja markkinointi on kaiken yritystoiminnan perusta. Ota haltuun ja maksimoi toimitilojen markkinointi näillä vinkeillä.
21
joulu
2016
Iina Pyykkö

Myynti ja markkinointi ovat avaimet menestykseen, mutta harva arvaa kuinka suuri merkitys sillä onkaan. Tiesitkö, että saat asiakkaan kiinni 100 kertaa todennäköisemmin jos otat yhteyttä heti viiden minuutin kuluttua kuin jos soitat puoli tuntia myöhemmin? Tai että 50% kaikista diileistä solmitaan neljän viikon sisällä ensimmäisesti asiakaskontaktista? 

Näilla vinkeillä vahvistat yrityksesi toimitilamenekkiä ja lisäät asiakastyytyväisyyttä. 

 

  • Seuraa asiakasvirtaa

MatchOfficen myyntineuvottelija Jesper Kastrup Kristensen painottaa, että kaikista tärkeintä on aina seurata asiakaskontaktia heti silloin kun toimitila on vielä asiakkaan tuoressa muistissa. Soita asiakkaalle heti, tai he saattavat unohtaa asian. Asiakas saattaa myös selata ja etsiä toimitilatarjouksia muualta - varmista, että sinun tarjous on ensimmäinen! 

Yrityksellä on hyvä olla järjestelmä, joka pitää lukua asiakaskontakteista ja joka ilmoittaa heti uusista yhteydenotoista. Myyntitiimin tulisi seurata asiakaskontakteja heti viiden minuutin sisällä kontaktista. 

 

  • Ota yhteyttä asiakkaisiin

Soita asiakkaalle ja esitä asia asiasi ilman anteeksipyytelyä. Tarjoat asiakkaalle palvelua tai tuotetta, josta hän on kiinnostunut ja jota hän tarvitsee.

Kaikista tärkeintä sopia asiakkaan kanssa toimistonäyttö paikanpäälle. Kuvat eivät anna kokonaisvaltaista kuvaa toimitiloista. Uusi tapa esitellä toimitiloja, virtuaalinäyttö on helppo ja edullinen tapa esitellä toimitiloja laajalle asiakaskunnalle, mutta henkilökohtainen näyttö antaa silti parhaimmat mahdollisuudet solmia sopimus asiakkaan kanssa. Tarjoa esittely toimitiloissa joko heti samana tai seuraavana päivänä yhteydenotosta. 

 

  • Ohjaa asiakas vaihtoehtojen läpi

Ensimmäinen kysymys koskee yleensä toimitilojen hintaa, mihin usein ei ole yhtä vastausta kun yrityksillä on monia erilaisia tilavaihtoehtoja ja vuokrapaketteja. Tarjoa edullisinta hintaa puhelimessa ja esittele eri vaihtoehdot asiakkaalle henkilökohtaisesti esittelyssä. 

Keskusteltaessa hinnoista ja eri vaihtoehdoista asiakkaan kanssa, on kysyttävä aina avoimia kysymyksiä, neuvoo Jesper Kastrup Kristensen. On tärkeää saada asiakas puhumaan, koska on helpompi tarjota asiakkaalle vaihtoehtoja, jotka sopivat hänen tarpeisiinsa ja ovat houkuttelevia, kun tiedät enemmän asiakkaasta. Jos olet itse äänessä suurimman osan ajasta, et opi tuntemaan asiakastasi. Kun tunnet asiakaskuntasi tarpeet ja toiveet, voit helposti muokata tuotteistasi ja palveluistasi houkuttelevat ja asiakkaita kiinnostavat. 

Tapaa asiakas hänen kotikentällään ja hänen ehdoilla. Ihmiset luottavat helpommin ihmisiin, joihin he voivat samaistua. On hyvä tuntea asiakkaat ja lähestyä heitä tavalla, joka heistä tuntuu luontevalta. Aseta kommunkaatio aina tilanteisiin. Esimerkiksi, jos puhut ujon ihmisen kanssa, alenna äänenkorkeuttasi.  

 

  • Esittele toimisto

Kun olet esittelyt toimitilapalvelut ja hinnat, anna asiakkaalle kierros toimitiloissa. On hyvä idea luoda kuva asiakkaalle yrityksistä ja asiakkaista, jotka ovat vuokralla tiloissa, erityisesti, jos kyseiset yritykset ovat samalta alalta. 

Näytön aikana on tärkeää esittää, miksi asiakkaan kannattaa vuokrata tilat juuri täältä. Painota niitä etuja, jotka asiakas saa vuokratessaan tilat sinulta ja jotka ovat relevantteja juuri kyseiselle asiakkaalle. Älä näytä enempää kuin maksimissaan viisi toimistoa kerralla. Kun olet esitellyt tilat, vie asiakas uudelleen kokoushuoneeseen ja keskustele palvelu- ja hintavaihtoehdoista. Muista myös kysyä, mitä mieltä asiakas on tiloista ja vaihtoehdoista. 

 

  • Näytön jälkeen

Näytön jälkeen on hyvä idea lähettää asiakkaalle sähköposti, jossa kiität asiakasta vierailusta. Lähetä sähköposti vielä saman päivän aikana - ole ystävällinen äläkä painosta asiakasta tekemään päätöstä nopeasti. Jos et saa vastausta sähköpostitse, soita asiakkaalle parin päivän sisään ja kysy onko heillä ollut aikaa miettiä tarjousta. 

Samalla on hyvä kysyä, jos asiakkaalla on lisäkysymyksiä. Jos he eivät ole vielä varmoja, voit tarjota heille uutta kierrosta toimitiloissa. Viimeiseksi kysy, onko asiakas valmis tekemään sopimusta ja sitten sovi seuraavista vaiheista - lähetä heille tarjous sähköpostitse tai sovi, että asiakkaalle soitetaan pian takaisin. 

On tärkää seurata näitä vaiheita, jotta asiakas tuntee olevansa tärkeä asiakas yrityksellesi ja olet parhaimmassa asemassa solmimaan sopimuksen. Soita uudestaan kolmen tai neljän päivän päästä ja tämän jälkeen kerran viikossa kunnes saat vastauksen asiakkaalta. Jos he eivät ole varmoja, kysy mitä asiakas aprikoi ja mikä saisi heidät solmimaan sopimuksen. Näin voit ehkä esittää heille uuden tarjouksen, joka sopii paremmin asiakkaan toiveisiin. 

 

Lue lisää ja katso MatchOfficen myyntiopas täältä (enlganniksi). 

Jäsenyytemme
  • MatchOffice yhteistyölogo
  • MatchOffice yhteistyölogo