Hymiöt PR-työkaluna

Hymiöt PR-työkaluna

07
syys
2016
Iina Pyykkö
Yksi kuva voi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa - samaa pätee emojeihin, joita nykyään käyttävät myös yritykset kommunikoidessaan muun muassa asiakkaiden, käyttäjien ja seuraajien kanssa.
07
syys
2016
Iina Pyykkö

Siitä lähtien kun ensimmäiset hymiöt ilmestyivät japanilaisiin matkapuhelimiin 1990-luvulla hymiöt ovat olleet olennainen osa matkapuhelinviestintää ja tänäpäivänä niillä on merkittävä asema jokapäiväisessä viestinnässä. Emojit ovat mullistaneet tapamme kommunikoida. 

Nykyään tuntemiemme, pienten emojien läpimurto tapahtui vuonna 2011 kun Apple lanseerasi IOS-käyttöjärjestelmän. Ne saivat muutamassa vuodessa suurin suosion ja viimeistään vuonna 2015 niistä oli tullut osa arkipäivän viestintää kaikkialla maailmassa.

Tanskassa sana 'emoji' on tunnistettu viralliseksi sanaksi ja Oxford Dictionary on jopa valinnut emojin Vuoden sanaksi vuonna 2015. 

 

Ajanhenki

Emojit eivät ole vallaneet vain matkapuhelinviestinnän, vaan viime vuosina miljoonat pienet sekä suuret yritykset, tunnetut ja kansainväliset yritykset kehittävät ja käyttävät emojeita osana yritysviestintää. 

Muun muassa Norwegian lentoyhtiö lanseerasi talvikampanjan, joka käyttää emojeita mainostaessaan lentoyhtiön reittilentoa Las Vegasiin. 

Tanskalainen kodinsisustuskauppaketju Tiger on puolestaan ensimmäinen yritys, joka on lanseeranut omat emojinsa.

"Haluamme tuodat ihmiset yhteen ja tehdä heidät onnellisiksi. Tältä pohjalta olemme kehittäneet Tigerin omat Emojit, jotta ihmiset voivat lähettää hauskoja ja erilaisia emojeita ystävilleen ja rakkailleen - esimerkiksi Tiger mereneidon tai muita erikoisia emojeita", sanoo Linda Ghabain Tigerin kommunikaatiovastaava. 

 

 

Maailmantunnetu brändi Pepsi lanseerasi yli 100 eri maassa "Pepsi Emoji" -pullot, jotka on kuvitettu emojilla.

"Emojit ovat tulevaisuuden kieli, mutta Pepsi on ensimmäinen yritys joka käyttää emojeita näin vahvasti osana markkinointia ja tuotekehitystä. Yli 70 erilaisilla emojilla kuvitetut pullot, tölkit ja muut tuotteet löytyvät pian ympäri maailman", toteaa Pepsin toimitusjohtaja Indra Nooyi.

 

Luovaa viestintää

Monet pohtivat, ovatko emojit enää ainoastaan hauska lisä tekstin rinnalla vai onko niistä itseasiassa tullut tapa kommunikoida. 

"Emojien funktiota tekstiviesteissä voisi verrata äänenpainoihin puhelinkeskustelussa. Emojit ovat laajentaanet ihmisten mahdollisuuksia kommunikoida tekstin välityksellä, mitä kirjoitettu teksti on kaivannut yli 5 tuhatta vuotta", toteaa Mitchell Stephens NYU journalistiikan instituutista.

 

 

 

 

Kansainvälinen markkinointisektori on ottanut emojit osaksi yritysviestintää. Hauskat ja yllättävät emojit ovat nousseet suosituksia kommunikaatiokieleksi, joita käytetään nykyään yhä vahvemmin brändäämisessä ja tuotteistamisessa. 

Yhdysvaltalaisen eMarketer markkinointi tutkimusinstituutin mukaan yli 41,2 biljoonaa henkilöä maailmassa käyttää päivittäin yli 6 biljoonaa erilaista hymiötä päivittäin. Markkinat ovat isot ja suositut hymiöt voivat näin muuttaa tapojamme kommunikoida, mutta myös tuoda yrityksille laajaa näkyvyyttää ja tunnettavuutta.

 

 

 

Jäsenyytemme
  • MatchOffice yhteistyölogo
  • MatchOffice yhteistyölogo