Etsi vuokrattavia toimitiloja Suomesta

Julkkismarkkinointi

Julkkikset buustaavat markkinointiasi

20
heinä
2017
Iina Pyykkö
Julkkikset ja median tunnetut henkilöt voivat buustata markkinointiasi uudelle tasolle. Mediavaikuttajat kuten bloggarit ovat tämän hetken suosituin markkinointikanava yrityksille.

Perinteisten mainosten teho markkinointivälineenä on vähentynyt viime vuosina selkeästi. Emme enää luota mainoksiin emmekä ehkä edes kiinnitä niihin niin paljon huomiota. Nykyään näkyvyys sosiaalisessa mediassa antaa yrityksellesi ja tuotteille paremman näkyvyyden ja tunnettavuuden kuin mainos perinteisissä medioissa. 

Sosiaalisen median räjähdysmäinen kasvu ja laajeneminen onkin tuonut aivan uudenlaisen markkinointikanavan ja tarjoaa tämän päivän voimakkaimman ja tehokkaimman PR-työkalun. Erityisesti tunnettujen mediahenkilöiden ja vaikuttajien käyttäminen mainonnassa on lisääntynyt viime vuoden aikana selkeästi.

Käyttämällä sosiaalista mediaa ja tunnettuja media henkilöitä markkinointikanavana on tehokas tapa mainostaa tuotteita ja palveluja. Yritys saa paljon näkyvyyttä kun valitsee mediahenkilön testaamaan ja käyttämään palvelua tai tuotetta. Näin yritys näkyvyyttä kaikkien henkilöä seuraajien keskuudessa Facebookissa, instagramissa, YouTubessa ym.

Toisin sanoen mediavaikuttaja-markkinoinnin tarkoituksena on lisätä tietoisuutta tuotteesta tai palvelusta kaikkien mediahenkilön tuhansien ja tuhansien seuraajien keskuudessa, jotka puolestaan tykkäävät, jakavat ja uudelleen twiittaavat kiinnostavimmat linkit mikä heitää markkinoinnin aivan uudelle tasolle.

 

Vahva markkinointityökalu

"Mediavaikuttaja-markkinointi on syntynyt sosiaalisen median mukana mutta on enemmän kuin "päivän trendi". Tämä on vasta sosiaalisen median markkinointiaikakauden alku", sanoo Pernille Caroline Lotus, joka on Tanskan suurimman sosiaaliseen mediaan ja mediavaikuttaja-markkinointiin keskittyneen markkinointitoimiston, Social Media Agency Copenhagenin perustaja. 

"Tämä uusi markkinointikanava on juuri nyt suuressa murrosvaiheessa. Vime vuonna mediavaikuttaja-mainonta kattoi 15 % kaikesta mainonnasta Ruotsissa ja Norjassa - tänä vuonna sama luku odotetaan nousevan jopa 65 %", kertoo Pernille Caroline Lotus esimerkkinä. 

Tanskassa puolestaan mediavaikuttaja-markkinointi kattaa niin ikään noin 15 % kaikesta markinnoinnista tänä vuonna, mutta Pernille Caroline Lotus odottaa luvun seuraavan Ruotsia ja norjaa ja nousevan niin Tanskassa kuin myös kaikissa pohjoismaissa aivan lähitulevaisuudessa. 

 

Tanskalainen mediavaikuttaja Rasmus Kolbe aka. "Lakesrytteren" on nostanut useiden brändien tunnettavuutta Snapchatissa.

 

Pernille C. Lotus lanseerasi Tanskasssa puolitoista vuota sitten SMAC markkinointitoimiston, joka työllisti aluksi 12 eri mediajulkkista eli mediavaikuttajaa. Tänään toimistossa on yhteensä jopa yli 60 mielipidevaikuttajaa, joihin kuuluu Tanskan kuuluisimpia mediahenkilöitä kuten televisiojuontajia, musiikoita, bloggareita ym. 

"Yksi meidän suurimmista tanskalaisista mediavaikuttajista on Snapshat julkkkis ja vaikuttaja "Lakserytteren", joka viime kesävä buustasi muun muassa Coco Cola brändia Tanskassa jopa 6,6 %", kertoo Pernille C. Lotus.

 

Uskottavuus ennenkaikkea

Mediahenkilöitä ja vaikuttajia voidaan käyttää millaiseen markkinointiin vain kuten muotiin, lifestyle-tuotteisiin, sisustukseen, terveyteen, musiikkiin, urheiluun, designiin - you name it. 

"Mediavaikuttaja-markkinointi on erityisen tehokas mainontatyökalu, koska mediahenkilöiden seuraajat Instagramissa, YouTubessa, Snapchatissa ja Facebookissa helpommin samaistuvat henkilöihin ja näin kokevat heidän esittelemät tuotteet ja palvelut uskottavina ja kiinnostavina", lisää Pernille C. Lotus. 

 

Uskottavuus on mediavaikuttajien tärkein työkalu, korostaa Pernille C. Lotus, joka on tanskalaisen mediamarkkinointiyrityksen SMAC Agencyn perustaja ja toimitusjohtaja. SMAC Agencyllä on jopa 66 mediavaikuttajaa.

 

"Ne ovat mediahenkilöt, joita aiheesta voi kutsua myös mielipidevaikuttajiksi, joita kuluttajat kuuntelevat, ei yritystä joka on tuotteen takana."

"Uskottavuus onkin mediahenkilöiden tärkein työkalu ja kaiken markkinoinnin perusta. Yksittäinen mediavaikuttaja voi brändätä parhaiten tuotetta tai palvelua juuri siinä mediatilassa, jossa on hän on tunnettu ja uskottu. On minun ja yritykseni tehtävä osaltaan varmistaa, ettei vaikuttaja menetä uskottavuuttaan ja ettei hänen maineensa kärsi", kertoo Pernille.

"Esimerkiksi yksi mediavaikuttajistamme Signe Wenneberg on ennenkaikkea tunnettu ympäristöaktivismistaan, ja hänen palkkaamisensa mainostamaan tuotteita, jotka eivät ole ympäristöystävällisiä olisi haitallista paitsi hänen uskottavuudelle muttei myöskään olisi tehokasta markkinointia - joten varmistamme, ettei näin käy", korostaa Pernille.

 

Videoklippejä jopa miljoonien dollarien arvosta

Yksi mediamarkkinoinnin isoista ja merkittävimmistä nimistä, Real Madridin pelaaja Christiano Ronaldo postasi viime vuonna 1 703 postausta sosiaalisessa mediassaan, millä hän keräsi yhteensä jopa 2,225 biljoonaa tykkäystä, kommenttia, jakoa ja retweettiä.

Kaikista Ronaldon postauksista Niken sponsoroimia oli 347, jotka tuottivat jopa 4 77 miljoonaa tykkäystä ja kommenttia - minkä markkina-arvo on Amerikkalaisen urheiluverkoston Hookit.com arvion mukaan jopa 500 miljoonaa dollaria.

Amerikkalaisen markkinointiyrityksen gen.videon tekemän tutkimuksen mukaan jopa 82% kaikista amerikkalaista brändeistä lisäsivät tänä vuonna markkinointia sosiaalisen median ammattivaikuttajien ja erityisesti videoklippien kautta. 

Videoklippi-sovellus Musical.ly on YouTuben ja Snapchatin rinnalla uusi tulokas, jonka suosio kasvaa vauhdilla. Musical.ly -sivustolla käyttäjät voivat jakaa live-stream -videoita ja lyhyitä videoklippejä kuten YouTubessa tai Snapchatissa. Sovellukseen ladataan joka päivä jopa 13 miljoonaa uutta videota. Yrityksillä on lähes rajattomat mahdollisuudet käyttää näitä uusia kanavia markkinoinnissa.

 

 

Lue lisää

6 steps to a Successful Social Influencer Marketing Campaign

 

 

 

<< Katso kaikki uutiset